Rodinná katechéza: Vyzdvihnúť kríž

 

Rodinná katechéza / Povýšenie svätého kríža

  • Charakteristika: Katechéza využíva príbeh o dedkovi a vnučke Olenke na priblíženie evanjeliového textu Jn 3,13-17. Prostredníctvom kvízu, obrázkov a tajničky deti objavujú kľúčové biblické témy: Božiu lásku, spásu, vieru a vyzdvihnutie kríža. Príbeh poukazuje na to, ako dedko v situácii úteku nájde a ochraňuje krížik, čím symbolizuje Ježišovo vyzdvihnutie a spásonosnú moc viery. Katechéza zdôrazňuje, že kríž nie je len symbolom utrpenia, ale pripomienkou Božej lásky a nádeje, ktorá nás povzbudzuje a pritiahne k sebe, podobne ako v prípade dedkovej vnučky. Záverečná aktivita nabáda deti, aby samy povýšili kríž vo svojom živote.
  • Kľúčové slová: Kríž, obeta, vyzdvihnutie, povýšenie.
  • Cieľ: Katechéza má motivovať k vlastným malým prejavom vyzdvihnutia kríža vo svojom živote, povzbudiť k uvažovaniu o vlastnom povýšení kríža vo svojom živote a pomôcť pochopiť, že viera a kríž sú dôležité každodennom živote.
  • Na stiahnutie:
    • Metodika a pracovný list (PDF)
    • Prezentácia (PPTXCANVA)

Evanjelium

  • Jn 3,13-17, prezentácia SN_02.
Ježiš povedal Nikodémovi: „Nik nevystúpil do neba, iba ten, čo zostúpil z neba, Syn človeka. A ako Mojžiš vyzdvihol na púšti hada, tak musí byť vyzdvihnutý aj Syn človeka, aby každý, kto verí, mal v ňom večný život.“
Veď Boh tak miloval svet, že dal svojho jednorodeného Syna, aby nezahynul nik, kto v neho verí, ale aby mal večný život. Lebo Boh neposlal Syna na svet, aby svet odsúdil, ale aby sa skrze neho svet spasil.

Katechéza

  • Katechézu uvedieme kvízom, ktorý poslúži na prehĺbenie porozumenia prečítanej state a zároveň na načrtnutie spoločných línií s nasledujúcim príbehom.
  • SN_03. Deti odpovedajú na otázku: „Čo si Boh najviac želá pre náš svet?“ Vyberú jednu z navrhovaných odpovedí. Boh si želá: a) Aby boli všetci ľudia zdraví. b) Aby každý človek žil navždy v nebi. c) Aby sme neurobili žiadne hriechy. Správna odpoveď (b) je na nasledujúcom snímku. 
  • SN_04. Deti priradia k správnej odpovedi z predchádzajúcej úlohy jeden z navrhovaných citátov: a) Nik nevystúpil do neba. b) Boh neposlal Syna na svet. c) Boh tak miloval svet, že dal svojho jednorodeného Syna, aby nezahynul nik, kto v neho verí, ale aby mal večný život. Správna odpoveď (c) je na nasledujúcom snímku. 
  • SN_05. V tretej úlohe vyberajú z ponúknutých možností obrázok, ktorý možno priradiť k citátu „Boh tak miloval svet…“ (Jn 3,16) a ktorý je odpoveďou na otázku: „Čo urobil Boh preto, aby mohol žiť každý človek v nebi?“ Na výber sú tri obrázky: a) Obrázok Ježiša na kríži. b) Obrázok Ježiša, ktorý uzdravuje. c) Obrázok Ježiša, ktorý rozmnožuje chleby. Najvýstižnejšia odpoveď (a) je na nasledujúcom snímku. 
  • SN_06. V tejto úlohe treba priradiť obrázok (a) z predchádzajúcej úlohy k jednému z týchto výrokov: a) Boh tak miloval svet, že dal svojho jednorodeného Syna, aby nezahynul nik, kto v neho verí, ale aby mal večný život. b) Boh neposlal Syna na svet, aby svet odsúdil. c) Ježiš musí byť vyzdvihnutý, aby mal každý večný život. Tretí citát je zjednodušený preto, aby bol pre deti zrozumiteľný. 
  • TIP: V tomto prípade sú správne (snímok prezentácie SN_07) odpovede dve (a, c). Upozornite na to deti. Upriamte ich pozornosť na slovo vyzdvihnúť. V našom texte sa myslí vyzdvihnutie na kríž, ukrižovanie. Ale vyzdvihnúť znamená aj vzdať úctu alebo povýšiť. A tiež jednoducho zdvihnúť. Toto rozlíšenie je dôležité kvôli príbehu, ktorý bude nasledovať. 

Príbeh*

  • SN_08.
Dedko niesol malú vnučku na rukách. Museli odísť narýchlo, pretože v ich meste to už nebolo bezpečné. V uličke pri stanici sa zrazu zohol a zdvihol niečo zo zeme. Malý krížik, osem, možno desať centimetrový. Nohy stoviek utekajúcich ľudí ho nevedomky zašliapali do blata. Bez slova ho vložil do vrecka svojho kabáta, zdvihol sa a išli ďalej. Podarilo sa im nájsť si miesto v preplnenom vlaku. Keď sa konečne pohol, nechal za sebou dym horiaceho domu a hučiace sirény.
Po pár hodinách vystúpili a našli útočisko u vzdialených príbuzných. Keď dedko uložil Olenku do postele, všimla si, že z vrecka vytiahol ten krížik. Očistil ho od blata a trochu narovnal jedno z jeho ramien. Potom ho položil na stôl. Sedel tam ticho, so sklonenou hlavou v rukách, ešte dlho potom, čo Olenka zaspala.
  • SN_09.
Na druhý deň išli ďalej. A ďalej. A ďalej. Menili miesta, kde nocovali: ubytovňa, známi, tábor pre utečencov. Len ten tichý večerný rituál s krížikom sa opakoval večer čo večer.
  • SN_10.
Až konečne vystúpili z vlaku na Slovensku. A bolo to, akoby sa ocitli v inom svete. Bez sirén a tlmených výbuchov. Aj tu im pomohli a prijali ich dobrí ľudia. Našli im miesto na bývanie, odkiaľ nemusia ísť ďalej, môžu zostať, kým to budú potrebovať. Aj v ten večer dedko vytiahol krížik. Ale už ho nepoložil na stôl. Zavesil ho na klinec vedľa dverí.

Nehovoril nič. A vnučka sa na nič nepýtala, na také otázky bola ešte primalá. Nepýtala sa, no pamätala si.
  • SN_11.
Ale možno o pár rokov, keď trochu vyrastie, spýta sa maminy, čo to všetko znamenalo. A ona jej porozpráva, aký mal dedko ťažký život. A ako napriek tomu stále veril, že Boh ich všetkých ľúbi. Ako ju, svoju nevestu, v ten prvý večer povzbudzoval, že to dobre dopadne. Ako ju učil vo všetkých tých dobrých ľuďoch, ktorí im cestou pomohli, vidieť Božiu pomoc. A ako si každý večer, keď pozeral na ten kríž, povzdychol: „Boh tak miloval svet, že dal svojho jednorodeného Syna, aby nezahynul nik, kto v neho verí, ale aby mal večný život.“

Práca s príbehom

  • Tajnička (SN_12-21). Po prerozprávaní príbehu pripomenieme jeho hlavné časti pomocou tajničky v prezentácii. Výsledkom tajničky je sloveso „vytiahol“. Je dôležité, pretože predstavuje prepojenie s evanjeliovou staťou Jn 3,13-17. 
1. Hlavnými postavami nášho príbehu sú dedko a jeho… (vnučka).
2. Ako sa vnučka volá? (Olenka) Môžete vysvetliť, že po slovensky to znamená Helenka.
3. Ako sa podľa vás volá krajina, v ktorej je Olenka doma? (Ukrajina)
4. U nich doma každú chvíľu hučali … (sirény). Upozorňovali ich na nebezpečenstvo.
5. Ktorý dopravný prostriedok na svojej ceste najviac používali? (vlak)
6. U koho našli cestou útočisko, kde mohli pár krát prenocovať? (u príbuzných)
7. Čo urobil dedko každý večer s nájdeným krížikom? (vytiahol ho z vrecka)
8. V ktorej krajine našli napokon bezpečie? (Slovensko)
9. Kam dedko napokon zavesil krížik? Na stenu vedľa… (dverí)

Čo urobil dedko s krížikom? Tajnička hovorí, že ho vyzdvihol. Ako?
  1. Najprv ho zodvihol zeme, kde ho nevedomky zašliapali nohy utečencov.
  2. Potom ho vyzdvihol tým, že ho očistil a opravil, teda prejavil starostlivosť. 
  3. Dedko ukázal, že kríž je pre neho dôležitý aj tým, že ho nosil so sebou a každý večer ho vytiahol. 
  4. A keď konečne našli bezpečné miesto na bývanie, vyzdvihol ho tým, že ho zavesil na čestné miesto, hore ku dverám, kde ho mohol každý vidieť.
  • Skladačka (SN_22) Úlohu môžete uviesť otázkou: „Čo mu ten krížik pripomínal?“ Deti z pomiešaných častí správne zložia citát: „Boh tak miloval svet, že dal svojho jednorodeného Syna, aby nezahynul nik, kto v neho verí, ale aby mal večný život.“
Tak ako dedkovi, aj nám kríž pripomína, že „Boh tak miloval svet, že dal svojho jednorodeného Syna, aby nezahynul nik, kto v neho verí, ale aby mal večný život.“ Preto nosíme krížik na krku, preto ho máme zavesený doma pri dverách.

Vyzdvihnúť a povýšiť kríž

  • SN_23.
Dnes je sviatok Povýšenia svätého kríža. Povýšte dnes svoj kríž. Ako? Niekedy stačí drobnosť: poutierať prach z kríža, ktorý máte doma nad dverami. Dať ho dnes dole, položiť ho na stôl pri dnešnom obede alebo pri večernej modlitbe. Vytiahnuť krížik, ktorý nosíš na krku, tak, aby ho bolo vidieť.

Povýš kríž. Pretože kríž je dôležitý. Hovorí nám, že „Boh tak miloval svet, že dal svojho jednorodeného Syna, aby nezahynul nik, kto v neho verí, ale aby mal večný život.“

A dôležité je aj vyzdvihnúť kríž. Ježiš povedal: „Keď budem vyzdvihnutý od zeme, všetkých pritiahnem k sebe.“ (Jn 12, 32) Dedko vyzdvihol obyčajný krížik. A jeho vnučku to pritiahlo k záujmu o Ježiša. Ktovie, čo sa stane, keď vyzdvihneš Ježiša ty?

zdroj: www.tvoj-strom.info